דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הבוקר - ארוחת בוקר 

מאת    [ 21/09/2009 ]

מילים במאמר: 953   [ נצפה 3550 פעמים ]



מצאתי לנכון כי עכשיו כשאנו חוזרים ללימודים ולשגרה, זו ההזדמנות הטובה לרענן לכולנו קצת את המודעות לבריאות.

ועל מה כדאי לנו להקפיד השנה?!

בזמן כזה של התחלות חדשות, ניקח על עצמנו מחויבות אחת קטנה - לדאוג למכונה הפרטית שלנו - הגוף.

בדיוק כמו שלא הייתם חושבים לצאת לטיול ארוך בלי לבדוק לפני כן ולהיות בטוחים שמיכל הדלק באוטו מלא, כך אין סיבה לדלג על ארוחת הבוקר ולתת למכונה הפרטית שלנו, הגוף, להתחיל לעבוד בלי הדלק שלו היא זקוקה.

למרות זאת, רבים מאיתנו נוטים לדלג על ארוחת הבוקר. אני בטוחה שכולנו יודעים מה קורה כשהדלק במכונית אוזל- המכונית נעצרת; בדיוק אותו הדבר קורה לגוף שלנו, הוא מעט פעילות ולמוח שלנו קשה יותר לתפקד. למזלנו קיים בכל זאת שוני בין הגוף שלנו למכונית פשוטה או מורכבת, כיוון שהגוף האנושי יודע איך "לפרק" את עצמו, כדי להפיק את ה"דלק". כאשר המוח זקוק לאנרגיה שללו כדי להמשיך לתפקד, הגוף מתחיל לפרק רקמות שריר חיוניות, והופך את הפרוטאין שבהם לסוכר זמין למוח.

ארוחת הבוקר אכן חשובה לכל בני המשפחה - אך לילדים ולמתבגרים, שגופם נמצא בתהליכי גדילה, היא חשובה באופן במיוחד.

הרבה אנרגיה ומחשבה אנו ההורים משקיעים בחשיבה על איזה בתי ספר לרשום את הילדים, אך יצירת התנאים הראויים ללמידה לעיתים נזנחים וחשוב שנזכור כי הם חשובים לא פחות.



מן המחקרים

ממחקרים רבים שנערכו אנו למדים כי ארוחת בוקר מזינה היא חשובה מאוד לכולנו, משפרת את תפקודי המוח השונים, מעודדת למידה ואפילו משפרת את ציוני המבחנים.

ילדים שאכלו ארוחת בוקר מרגישים טוב בבית הספר והם יצירתיים ולכן רגועים יותר. יש להם אנרגיה להשתתף בפעילויות הפיזיות השונות ובמשחקים. ילדים אלה מוכנים לשתף פעולה עם ילדים אחרים ומסוגלים ליהנות מאינטראקציות חברתיות.

לאלו שאוכלים ארוחת בוקר יש הישגים גבוהים יותר בלימודים, במיוחד במתמטיקה, וכן פחות איחורים ובעיות התנהגות .



מה כדאי לאכול בבוקר?!

ארוחת הבוקר יכולה להיות פשוטה ומזינה, כזאת שבני המשפחה הממהרים לפעילותם היומית יכולים להכין במהירות ובקלות. לא תמיד חייבים לאכול כמו בבתי מלון, אך כן חשוב לאכול בבוקר. הרמב"ם הזכור לטוב כבר אמר בזמנו "ארוחת בוקר - כמו מלך ; ארוחת צהרים - כמו נסיך; ארוחת ערב - כמו עני" מכאן כבר אפשר להבין את חשיבותה של ארוחת הבוקר.

בדרך כלל רצוי להציע ארוחת בוקר המורכבת ממנת חלבון, ופחמימות. ארוחה כזו תמנע ירידה חדה ברמת הסוכר בדם ובמוח למשך מספר שעות.

רצוי לאכול לחם מקמח מלא, שהוא מהווה את הפחמימה הדרושה לנו בארוחת הבוקר. אכילת לחם מביאה להפרשת סרוטונין במוח, הגורם לתחושת שובע ויצירת מצב רוח טוב. את הלחם ניתן להחליף בכל פחמימה מורכבת כמו דגנים מלאים, שיבולת שועל מלאה, פירות מלאי סיבים ועוד.אל הלחם ניתן להוסיף טחינה או גבינה או ביצה, שמהווים את החלבון. כדאי לדעת כי חלבונים אומנם מאטים את העיכול, אך מסייעים בשמירה על רמת סוכר בדם.רצוי להוסיף ירק כלשהו, כיוון שבירקות ישנם סיבים תזונתיים רבים שחשובים לעיכול. חשוב לזכור, הירקות אינם מכילי קלוריות רבות ואכילתם גורמת לתחושת השובע שחשובה לנו להמשך היום.



ומי שאסור גלוטן

תחילה אסבר את אוזני מי שאינם מכירים את הגלוטן וחשיבותו. לכל חלבון יש שם: חלבון הביצה נקרא אלבומין, חלבון החלב העיקרי נקרא קזאין, חלבון החיטה נקרא גלוטן. בקרב האוכלוסייה הכללית קיימים אנשים שרגישים או אלרגים לחלבון זה או אחר. האלרגיות הנפוצות הן לחלבון החלב (כולל גבינות), לסויה (שנמצאת היום במוצרים מוכנים רבים כתוסף), לדגים, לבוטנים (כן, גם במבה זה בוטנים), לשומשום (כשהכוונה היא גם למוצרים משומשום כמו חלבה וטחינה) ולחיטה. לאנשים שאלרגים לחלבון החיטה (גלוטן) אסור לאכול אותו, ולכן מייצרים עבורם מוצרים מקמח חיטה נטול גלוטן, ומפרטים לטובתם על אריזות מוצרים אם המוצר מכיל גלוטן או לא.

במקרה של רגישות לגלוטן, מחליפים את הלחם בלחם ללא גלוטן.



ארבעה כללים פשוטים

כללים אלו יכולים להפוך את ארוחת הבוקר שלכם לבריאה הרבה יותר, משמינה פחות בצורה משמעותית, ובמקביל לעורר את מצב הרוח על הבוקר, ככה תתחילו את היום בצורה טובה יותר.

()לפי הספר "תפוחי אדמה, לא פרוזאק", הסוד הוא בעיתוי הארוחה ובאיזון התפריט שלה. ניתן להשתמש בארוחת הבוקר לדיכוי מנגנונים שונים, כגון החשק לסוכר, ולהילחם בעזרתה בעודף משקל ודיכאון.

המטרה היא להפוך את ארוחת הבוקר להרגל יומי ואוטומטי אצל כולנו.

הפרס שבו תזכו?! אמרו שלום ולא להתראות לרמת סוכר נמוכה בדם ולחשקים למתוק בסוף היום.

()כדאי לחשוב יחד כל בני הבית על מספר אפשרויות לארוחת הבוקר, כאלה שתהיינה מקובלות על כולם ותהיינה גם טעימות וגם מזינות. אפשר לשתף את כל בני הבית בהכנת האוכל, וכך הם יכירו ויטעמו מזונות חדשים וגם ילמדו להכין אותם בעצמם.

()כשנשמור על הרגלי תשונה נכונים נוכל לשבור את הקשר הישן והידוע בין השמנה, סוכרת, כאבי ראש, מיגרנות, מצב העור או תחושות עייפות וכבדות שקשורות כולן לתזונה ומושפעות ממנה. לעיתים אפילו חלק גדול ממחלות אלה נובעות בפירוש מתזונה לקויה.

()אוסיף ואחכים את כולנו - אנו כמו כל הטבע סביבנו מכילים כ- 70% נוזלים מגופינו. מחסור כרוני באספקת מים (שהם העדיפים והבריאים ביותר מכל המשקאות. ברור שגם למים אין קלוריות, שאותן צריך להחשיב בסך הקלוריות של היום כשמישהו מאתנו חי על מיצים שונים ברוב היום) יכול לגרום לבעיות רפואיות מאוד לא סימפטיות כמו יתר לחץ דם (כשאר מכאן תהיה פגיעה ישירה בכליות), אסטמה, אלרגיות ואבנים בכליות. חשוב לדעת - התייבשות היא הסיבה מספר אחת למיגרנות ולצרבות. שתיית חמש כוסות מים ביום מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס ב-45%, בסרטן השד ב-79% ובסרטן שלפוחית השתן ב- 50%. תאמינו המים חשובים לנו מאוד !

לנשים ההרות בנינו - חוסר מים נחשב לאחת הסיבות העיקריות לבחילות בתקופת ההיריון: סימן לצמא של האם והעובר.



מפי חכמינו

תנו רבנן י"ג דברים נאמרו בפת שחרית: מצלת מן החמה ומן הצנה ומן הזיקין ומן המזיקין ומחכימת פתי וזוכה בדין ללמוד תורה וללמד

ודבריו נשמעין ותלמודו מתקיים בידו ואין בשרו מעלה הבל ונזקק לאשתו ואינו מתאוה לאשה אחרת והורגת כינה שבבני מעים ויש אומרין אף מוציא את הקנאה ומכניס את האהבה.



ואין כמו מילים אלה להסביר כמה חשובה ודרושה לנו ארוחת הבוקר.....

אז אאחל לכולנו שנה של בריאות, אושר, הצלחה, פרנסה, למידה טובה, חברות, רעות, אחווה ושמחה. שיתגשמו כל משאלות ליבנו לטובה אמן !



עד כאן להפעם.



בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם

www.avorly.com

מטפלת ברפואה סינית בשילוב עם רפלקסולוגיה.
מעבירה הרצאות בנושאי רפואה משלימה.
http://www.avorly.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב